Rektorer vill ha mer stöd i yrket

Rektor vid dator. Foto: Pexels.

Rektorer vill ha tydligare regler kring sin yrkesroll. Många känner sig pressade av motstridiga krav i jobbet. De efterlyser också bättre stöd i exempelvis HR- och IT-frågor, skriver Sunt arbetsliv.

– Jag vill inte låta alarmistisk, men det här är verkligen något att ta på allvar.

Det säger projektledaren Roger Persson, vid Institutionen för psykologi och Avdelningen för arbets- och miljömedicin, bägge vid Lunds universitet.

Artikeln är baserad på ett treårigt AFA forskningsprojekt ”Skolledares arbetsmiljö: Ett projekt om organisatoriska förutsättningar, stressrelaterad psykisk ohälsa, personalrörlighet och förbättringspotential” (2018-2021).

Projektet har hittills genererat 3 vetenskapliga artiklar, 1 bokkapitel och två svenska rapporter samt ett antal abstracts och några kortare svenska populärvetenskapliga artiklar/notiser. Tisdagen den 11 maj presenterades resultaten från åtgärdskatalogen för utbildningsminister Anna Ekström och ett 30-tal andra representanter för fackförbund och arbetsgivare.

Rektorer vill ha mer stöd i yrket - Sunt arbetsliv (Nytt fönster)

Skolledares arbetsmiljö: Ett projekt om organisatoriska förutsättningar, stressrelaterad psykisk ohälsa, personalrörlighet och förbättringspotential - Lunds universitet

Roger Persson - Lunds universitets forskningsportal