Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Onlineetikett

När vi nu kommer ses via olika digitala mötesverktyg, så är det bra om vi får ljud och bild och vår "mötesetikett" att flyta så bra det går. Därför några grundläggande saker att tänka på:

  • Om du har headset/hörlurar - använd gärna det då du både hör och hörs bättre än om du kör via din dator eller mobil. 
  • Oavsett om du använder hörlurar eller mobil/dator: Testa ditt ljud för både det du hör (högtalaren) och det du säger (mikrofonen). Gör gärna det i god tid före ett möte om du har möjlighet till det.
  • När du ansluter, ha gärna din mikrofon på "mute". Detta för att om du kommer "sent in" på mötet så riskerar du att störa om du kommer in med de ljud du har i din omgivning (precis som vi försöker smyga in på vanliga möten om vi kommer sent). Med tanke på att de flesta arbetar hemifrån kan vi få höra både jamande katter och andra familjemedlemmars röster när ljudet är på. Vi som är vana vid ljuden tänker inte alltid på dem men övriga vi möter kommer garanterat märka dem.
  • Ha gärna din mikrofon avstängd förutom de stunder du själv ska prata. Detta för att minska störande extraljud eller rundgång. Den som bjudit in till mötet har också möjligheten i sina inställningar att sätta alla på "mute" vilket kan vara en bra startpunkt för att sedan låta alla sätta på sina mikrofoner efterhand och vid behov.
  • Ha din kamera av vid inträde på mötet. Om du skapar ett möte kan du bestämma att deltagarnas kameror ska vara av från början. Detta för att man, precis som innan man går in i ett rum, ska kunna ta ett andetag, rätta till sitt hår, kolla att man inte har något mellan tänderna etc. Kort sagt känna sig redo för när man vill synas. Eftersom många arbetar hemifrån är möjligheten/risken stor att vi får uppleva varandras myskläder.
  • Ha mer ljus framifrån än bakifrån. Har du tex ett fönster bakom dig kommer du se ut som en skugga för de andra på mötet.
  • Kameran och vårt namn är det som gör att vårt möte blir mer än ett grupptelefonsamtal och det som gör en föreläsning mer verklig för den som föreläser. Kameran gör att man får en publik vilket gör det lättare att hålla igång sitt engagemang. Så håll gärna kameran igång (även om du bara lyssnar). Om du inte har det så lägg gärna in en bild på dig själv så det finns ett ansikte att titta på. Och se gärna till att det är ditt namn som syns och inte din student/jobbinloggning, tex psy-xxx. Mötet blir så mycket mer personligt och levande på detta vis än om vi möts av svarta rutor och obegripliga förkortningar så vi inte vet vem vi har möte med.
  • Om det är dålig uppkoppling kan det dock vara bra att stänga av sin kamera för att "spara bandbredd". Men då är bilden och namnet extra viktigt att se och ha förberett i sin profil.
  • Skapa ett testmöte (du kan göra möten med bara dig själv som deltagare) och lek med funktionerna, klicka dig runt och bli familjär med programmet!
  • Vill du så kan du bjuda in någon kollega eller oss i supportgruppen så kan vi ge dig återkoppling på hur ditt möte upplevs eller andra tips du behöver och frågar efter.