Ny rapport om könsskillnader i valet av utbildning

Kvinna läser för barn på förskola. Foto: Pexels.

Docent Una Tellhed vid institutionen för psykologi har för Jämställdhetsmyndigheten gjort en sammanställning av befintlig forskning och kunskap om könsskillnader i utbildningsval. Rapporten visar att könsskillnader i utbildningsval består inom stora delar av det formella utbildningssystemet.

"Könsbundna utbildningsval och den könssegregering det för med sig är problematiskt på flera nivåer i samhället. Individers möjligheter att utforska och utveckla olika intressen och färdigheter begränsas." skriver Lena Ag, generaldirektör för Jämställdhetsmyndigheten i förordet.

Val efter eget kön | Jämställdhetsmyndigheten (Nytt fönster)

Una Tellhed — Lund University