"Stor strukturell rasism även i Sverige"

I tisdags intervjuades Sima Wolgast och Barakat Ghebrehawariat av Nyhetsmorgon i TV4 med anledning av den senaste tidens Black lives matter-demonstrationer.

Black Lives Matter-demonstrationerna har haft stor uppslutning och har fått mycket uppmärksamhet i flera delar av världen - och en del ställer sig frågan varför en händelse i USA har gjort så stort avtryck. Här förklarar Barakat orsaken till varför vi i Sverige fått så stora reaktioner på händelserna i USA. Även Sima Wolgast, Universitetslektor Institutionen för psykologi vid Lunds Universitet, en av forskarna bakom rapporten "Antisvart rasism och diskriminering på arbetsmarknaden". menar att det finns en stor strukturell rasism även här i Sverige.

Barakat Ghebrehawariat om svensk rasism: ”Det här är toppen av ett isberg” – Tv4.se (Nytt fönster)

Sima Wolgast – Lunds universitets forskningsportal