Ny studie visar sambandet mellan terrorattentat och odemokratiska attityder

Vilka effekter har ett terrordåd när det gäller synen på demokrati och tortyr?

Vilka effekter har ett terrordåd när det gäller synen på demokrati och tortyr? En forskargrupp vid Lunds universitet undersökte 152 studenter i direkt anslutning till två olika terrordåd och fann en höjd benägenhet att kunna tänka sig att följa odemokratiska och i värsta fall fascistiska ledare. Magnus Lindén är docent vid Institutionen för psykologi och var en av forskarna som genomfört studien.

Ny studie visar sambandet mellan terrorattentat och odemokratiska attityder - Lunds universitet

Magnus Lindén  - Lunds universitets forskningsportal