Framtidens innovationer prisades i Lund

Katarina Lundberg, Oscar Kjell och Sverker Sikström vid Institutionen för psykologi tog emot förstapris för sitt verktyg baserat på artificiell intelligens och ordanalys för diagnos av psykisk ohälsa.

Det var Lunds universitet och Sparbanken Skåne som på tisdagskvällen delade ut priser för framtidens innovationer. Katarina Lundberg, Oscar Kjell och Sverker Sikström vid Institutionen för psykologi tog emot förstapris i kategorin Anställd.

För sitt projekt  ”WordDiagnostics.com: Improving the Diagnoses of Mental Illnesses using Artificial Intelligence Based on Text Data” får de 75 000 kronor.

"WordDiagnostics.com använder ord och artificiell intelligens (AI) för att öka tillförlitligheten på diagnos för psykisk ohälsa, speciellt depression och ångest. Problemet är stort, exempelvis beror självmord oftast på en underliggande depression. Korrekta och tidiga diagnoser kan minska lidande och spara stora summor i sjukvården. Tester som jämför med nuvarande metoder har genomförts med goda resultat.”

Framtidens innovationer prisades i Lund – Sydsvenskan (Nytt fönster)

Katarina Lundberg – Lunds universitets forskningsportal

Oscar Kjell – Lunds universitets forskningsportal