Vad tycker studenterna? Martin Widerberg berättar

Varför sökte du till Beteendevetenskapliga programmet?

Jag var lockad av mångsidigheten i det beteendevetenskapliga programmet, att få hoppa mellan sociologi och psykologi och just så ha en större valmöjlighet senare. Tack vare det första året fick jag pröva sociologi och bli helt kär i det, och nu får jag alltså fortsätta fokusera på det. Perfekt!

Vad hade du för förväntningar på utbildningen, och levde utbildningen upp till dessa?

Ärligt talat tror jag att jag förväntade mig en annan akademisk anda, något mer i stil med de hetsiga studenterna från gammal litteratur som hamnar i slagsmål om vem som är den bästa grekiska filosofen. Folk varierar kraftigt i studiemotivation, inklusive mig själv, dag till dag, vecka till vecka. Vet inte om någon lever upp till sina egna ideal av perfekt student eller studentliv… men nu avviker jag kanske från frågan! Poängen är att det finns tillräckligt många passionerade studenter och lärare att man kan börja karva en fin hörna av Lunds Universitet för sig själv, och till slut börja känna sig som en sådan där idyllisk student.

Vad har varit roligast på din utbildning än så länge?

– Sociologisk fortsättningskurs! Gud vad rolig den är! Så mycket galna och så många bra texter att man bara vill springa hem och börja skriva själv omedelbart! Delkursen däri för sociologisk kriminologi borde alla gå, den är så fantastiskt cool och ger sådana värdefulla erfarenheter inom metodologi. Ingen annan kurs ger dig så mycket verktyg, kunskap, och självkänsla. Du känner dig som en fullfärdig sociolog redan där!

Vad har varit svårast?

– Ni vet när man haft sommarlov, kommer tillbaka till skolan, och har glömt bort hur man studerar? Händer varje gång!  Annars är det alltid svårt, året runt, att behöva läsa tråkiga böcker. Alltså alla böcker är givetvis inte tråkiga, så är det inte, men vissa författare är torrare än Sahara.

– Men ärligt talat så har det svåraste varit att bygga ett hem här: Att flytta hit och inte känna någon, men att sakta men säkert börja hitta de bästa vännerna och det mest tillfredsställande livet. Efter cirka två år känner jag äntligen att jag hamnat helt rätt.

Hur ser en vanlig dag ut? Hur är studierna upplagda?

– Vaknar vid en rimlig tid - inte för tidigt, inte för sent - men lämnar ändå korridoren för sent och springer till Paradiset (skolområdet) för lektion. Köper en macka och kaffe på Café Eden till frukost. Efter en lektion på två eller tre timmar studerar jag i tyst sal på Paradis eller med sällskap på Café Ariman över eftermiddagen. Det är inte särskilt mycket lektionstid i jämförelse med andra program, så ansvaret vilar på dig att faktiskt studera. Till skillnad från mer föreläsningsfokuserade studier har du större möjlighet att hitta dina specifika källor av komfort, som en särskild plats med särskilda personer: Det är rätt otroligt, men vissa springer faktiskt rakt hem efter lektionerna och uppger att de studerar bättre hemma. Men här är alla ändå sin egna chef och vi får njuta av frukten av vårt egna arbete: Hur du lägger upp studierna är proportionellt till vad du får ut av dem.

Har du några råd eller tips till blivande studenter som funderar på att söka till Beteendevetenskapliga programmet?

– Om du inte vet säkert vad du vill studera men känner ett brinnande i kroppen efter att lära och läsa: Sök det här programmet! Här får du chans att pröva på två stora ämnen, att låta dem komplettera varandra på ett väldigt vackert sätt, och att till slut välja ett fokus när du vet exakt vad du brinner för.

– När du väl kommer hit till Lund är du redan granne med Malmö och Köpenhamn, du lever alltså i anslutning till tre fantastiska kulturstäder. Så kör! Gå på bio och se gamla filmer! Gå med i en bokcirkel! Gå upp på öppen scen! Att verkligen ta in allting som erbjuds och att våga interagera inom dessa sociala och kulturella sfärer kommer berika inte bara ditt liv utan också ditt beteendevetenskapliga skrivande.

studenten Martin Widerberg sitter hukade på en kajkant. foto

Studentporträtt

Namn: Martin Widerberg
Påbörjade studierna: Läste en fristående grundkurs i socialantropologi våren 2022 och började på Beteendevetenskapliga programmet till hösten samma år.