Att studera Handledarutbildning i psykoterapi

45 högskolepoäng

Kursen ges som en fortbildningskurs i syfte att ge behörighet att handleda i psykoterapi för dig som har en psykoterapeutexamen med kognitiv beteendeterapeutisk, psykodynamisk eller familjeterapeutisk inriktning och legitimation som psykoterapeut.

Tre inriktningar

Kursen har tre olika inriktningar:

• Psykodynamisk Inriktning
  • Kognitiv Beteendeinriktning
  • Familjepsykoterapeutisk (FT) Inriktning

Det finns en samverkan mellan de tre inriktningarna på kursen, som vilar på vetenskaplig grund samt på beprövad erfarenhet.

Fyra delkurser

Kursen är indelad i fyra delkurser om sammanlagt 45 hp.

Delkurser:

1. Handledningens teorier och metoder (15 hp)
  2. Handlett handledningsarbete (20 hp)
  3. Undervisningsmetodik (5 hp)
  4. Självständigt arbete (5 hp)

Kursens genomförande

Kursen ges på halvfart (15 hp per termin) och löper över tre terminer. Lärandeaktiviteter omfattar föreläsningar, seminarier, praktiska gruppövningar, självstudier samt psykoterapihandledning under handledning.

KBT & utbildningsansvarig
Shahriar Pand
shahriar [dot] pand [at] psy [dot] lu [dot] se (shahriar[dot]pand[at]psy[dot]lu[dot]se)

Familjeinriktningen