Projekt: Förbättrande av socialtjänstens möjligheter att korrekt bedöma vålds allvarlighetsgrad

ett barn som håller en vuxen i hand. foto
Foto: Pexels

Frågeställning
Vårdnadsutredningar handlar ofta om komplicerade bedömningar om fysiskt och psykiskt våld mellan mamman, pappan och barnen. Bedömningar av hur allvarligt våldet upplevs kan dock skilja sig år mellan offer, gärningsmän och de socialarbetare som utvärderar ärendet. Projektet syftar till att mäta skillnader i bedömningar av hur allvarligt våldet är mellan familjemedlemmar som upplevt våldet och socialarbetarnas utvärderingar. Publicerad forskning från vår grupp har påvisat systematiska skillnader i bedömningar av allvarlighet gjord på i en normalpopulation av personer som närvarat vid vålds tillfället och en normalpopulation som läst om våldet; där dessa skillnader är kopplade till kalibrering, korrekthet och genus. Vår hypotes är att dessa skillnader även finns hos mellan familjemedlemmar i en vårdnadstvist och socialsekreterare som utvärderar dom, samt att utbildning och ett AI-baserat beslutsstöd kan minska dessa skillnaderna.

Data och metoder
Projektet samlar in data från familjer i vårdnadstvister och socialsekreterare inom socialtjänsten. Föräldrar beskriver skriftligt episoder av fysiskt och psykiskt våld i ett skriftligt format och skattar våldets allvarlighet. Dessa texter läses och skattas av socialsekreterare. Skillnaderna, eller biaser, mellan upplevda och lästa våldshändelser identifieras. Socialarbetare får feedback om skillnaderna i bedömningar och utbildas för att öka korrektheten i bedömningarna. Texterna analyseras även med beräkningsbara metoder (språkteknologi och maskininlärning) i syfte att tillhandahålla ett beslutsstöd för bedömning av våldets svårighetsgrad för socialsekreterare.

Samhällsrelevans och nyttiggörande
Cirka 7000 vårdnadstvister och ca 3500 LVU-fall behandlas årligen av socialtjänsten i Sverige, där korrekta värderingar av våld är avgörande för utgången. Projektet syftar till att identifiera och förbättra bedömningar av våld genom att utbilda socialarbetare samt genom att införa ett beslutsstödssystem.

Plan för projektgenomförande
Projektet finanserar socialsekreterare för att identifiera socialtjänsten behov och för att samla in data samt en doktorand/forskarassistent vid Lunds universitet för att publicera resultaten i vetenskapliga publikationer och skapa ett beslutsstödssystem. Projektet utvecklas och spridas hos socialtjänster.

Fakta om projektet

Period: 2024-04-01–2028-04-01
Finansiärer:FORTE
Kontaktperson: Sverker Sikström, sverker [dot] sikstrom [at] psy [dot] lu [dot] se (sverker[dot]sikstrom[at]psy[dot]lu[dot]se)