Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Möt en alumn från Kompletterande utbildningen: Daut Krasniqi

Daut blev klar med Kompletterande utbildningen i januari 2024

Vad är din utbildnings- och yrkeslivsbakgrund?
- Jag har avslutat både en kandidatexamen och en masterexamen i klinisk psykologi vid Universitetet i Prishtina, Kosovo. I över tre och ett halvt år arbetade jag på en gymnasieskola i min hemkommun Vushtrri. Vid sidan om detta var jag även engagerad som vetenskaplig assistent, där jag deltog i forskning inom området för posttraumatiskt stressyndrom (PTSD). Efter att ha flyttat till Sverige arbetade jag först en kort period som skötare, följt av över sex år som beteendevetare inom rättspsykiatrin i Växjö.

Vad hade du för förväntningar på utbildningen, och levde utbildningen upp till dessa förväntningar?
- Mina förväntningar på utbildningen var att jag skulle kunna fördjupa och uppdatera mina kunskaper samt anpassa dem till det svenska systemet. Jag är glad att kunna säga att utbildningen verkligen har levt upp till dessa förväntningar. De teoretiska och praktiska övningarna, i synnerhet de som fokuserade på diagnosmetoder inom klinisk psykologi, har berikat mig med värdefulla insikter och färdigheter. Dessa är avgörande för min framtida karriär som psykolog i Sverige.

Vad har varit roligast/det bästa med utbildningen?
- Det mest imponerande och givande med utbildningen har varit de djupgående och verklighetsanknutna diskussionerna med lärarna. Dessa diskussioner var inte bara teoretiska; de baserades på verkliga fallstudier, vilket gav en rikare förståelse för det komplexa arbete som kliniska psykologer utför. Det som gjorde dessa diskussioner ännu mer värdefulla var lärarnas omfattande praktiska erfarenheter. De delade med sig av sina personliga insikter och professionella perspektiv, vilket inte bara gjorde lärandet mer intressant utan också mer relevant och tillämpbart. Detta erfarenhetsutbyte bidrog till att skapa en dynamisk och engagerande lärmiljö.

Vad har varit mindre bra/utmanande/svårt med utbildningen?
- En utmanande aspekt av utbildningen har varit studier under tidspress, särskilt under de perioder då vi hade flera kurser samtidigt. Detta var något som många studenter i vår grupp upplevde som stressande. Tack vare förstående och tillmötesgående lärare kunde vi dock i samråd hitta sätt för att klara examinationerna.

Utbildningen bedrivs på helfart och på plats på campus i Lund. Vad är din upplevelse av upplägget och arbetsbelastningen?
- Utbildningen kräver ett omfattande engagemang och betydande tidsåtgång. Detta blir särskilt utmanande när man försöker kombinera arbete med studier. Utbildningen är unik i sitt slag, och ibland upplevs studierna som mycket intensiva, särskilt när flera kurser löper parallellt. Detta innebär att man som student ofta behöver studera under tidspress. Trots dessa utmaningar har jag funnit att effektiv tidsplanering är nyckeln till att hantera dessa perioder. Det är viktigt att vara väl förberedd och organiserad för att kunna balansera kraven från utbildningen med andra livsområden.

Under utbildningen läser man en stor del av kurserna gemensamt med studenterna på psykologprogrammet. Hur är det att läsa kurser på detta sätt?
- Att läsa kurser tillsammans med studenter från psykologprogrammet har varit en av de mest positiva aspekterna av utbildningen. Jag uppskattade verkligen hög integritet och vänlighet hos dessa studenter. De diskussioner som vi hade under olika seminarier präglades av en hög grad av respekt och en stark vilja till samarbete. Integrationen av vår grupp, studenter med utländsk psykologexamen, med studenter från det reguljära psykologprogrammet var en av de bästa idéerna i detta program. Det bidrog inte bara till en rikare lärandemiljö, utan också till ökad förståelse och sammanhållning mellan studenter med olika bakgrunder.

Undervisningsspråket på utbildningen är svenska, men engelska kan också förekomma. Vad är din upplevelse av utbildningens språkkrav?
- Redan vid ansökan till utbildningen var det tydligt att svenska språket var ett grundläggande krav. Trots att jag hade klarat alla språknivåer och hade erfarenhet från arbete inom psykiatri i Sverige, fann jag ändå svenska språket utmanande under den första terminen. Detta berodde på att studierna krävde en högre språkförmåga än den jag hade vid tillfället. I vår studentgrupp var det varierande nivåer av svenska språkkunskaper. Baserat på detta skulle jag rekommendera alla som överväger att studera vid ett svenskt universitet att lära sig svenska språket genom kurser på nivå 1, 2, och 3 som erbjuds av universiteten. Jag ger detta råd eftersom jag observerade att de studenter som hade lärt sig svenska vid universitet hade betydligt färre språkproblem jämfört med oss som studerat svenska på Komvux.

Hur var det att påbörja akademiska studier i Sverige efter studier utomlands för eventuellt en längre tid sedan? Upplevde du några skillnader eller likheter?
- Att återvända till studentlivet efter många år var inte enkelt, men det var samtidigt en tillfredsställande upplevelse. Det finns markanta skillnader mellan de akademiska studierna i Kosovo, där jag ursprungligen kommer ifrån, och i Sverige. En av de mest framträdande skillnaderna är hur praktiskt arbete integreras med teori vid svenska universitet. Under mina tidigare studier i Kosovo var fokus huvudsakligen på den teoretiska aspekten, vilket troligen berodde på att det vid den tiden rådde en stor brist på psykologer i praktiskt arbete på kliniker. Integrationen av praktik och teori i Sverige har varit både utmanande och givande, och det har gett mig en mer heltäckande förståelse för psykologyrket i Sverige.

Nu är du snart klar med utbildningen. Hur går dina tankar om framtiden?
- Medan vi talar väntar jag på resultatet från min sista tentamen för att kunna slutföra utbildningen, och jag är lite nervös. När det gäller mina framtidsplaner så har de redan börjat ta form. Jag har ansökt om en PTP-tjänst i Region Kronoberg, där jag redan arbetar. Mina ambitioner är att fortsätta min karriär inom Region Kronoberg, men nu i en ny roll som psykolog. Denna möjlighet har blivit möjlig tack vare den utbildning som jag har fått vid Lunds universitet, vilken ger mig de kvalifikationer som behövs för att erhålla psykologlegitimation i Sverige.

Vad skulle du säga till någon som just nu funderar på att ansöka till Kompletterande utbildningen? Har du några råd eller tips? Vad ska man tänka på?
- Kompletterande utbildningen är en fantastisk möjlighet för dig som vill bli legitimerad psykolog i Sverige. Om du redan har genomfört psykologistudier i ett annat land, har du goda förutsättningar att lyckas även här. Lärarna vid Lunds universitet erbjuder den nödvändiga hjälpen så att alla studenter på programmet kan klara av sina studier framgångsrikt.

Mitt råd till dig som funderar på att ansöka är att noggrant överväga hur du ska organisera din tid. Detta gäller inte bara för studierna, utan även för arbete om du planerar att jobba vid sidan av studierna, samt hur du balanserar tiden med din familj, särskilt om du har barn, en make/maka eller sambo. Det kan verka överväldigande, men det är möjligt. Jag själv har lyckats kombinera studier med resor mellan Växjö och Lund, arbete, samt att tillbringa tid med min fru och tre barn. Det viktigaste är att ha en passion för psykologyrket – det är den grundläggande förutsättningen för att lyckas.

Porträtt av student på Kompletterande utbildningen