Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

ChatGPT mer populärt hos vissa elever

händer som använder Ai-program på mobilen. foto
Foto: Pexels, Sanket Misha

Flera forskare från institutionen ligger bakom en ny studie som visar att elever med koncentrationsproblem, svårigheter med planering, impulsivitet, eller med att följa instruktioner upplever sig särskilt hjälpta av AI-verktyg i skolarbetet. Eftersom verktygen tycks underlätta för dessa att slutföra uppgifter, menar forskarna att det finns ett stort behov av att skolor upprättar regler för hur verktygen kan och inte kan användas.

Studiens resultat är ett första försök att förstå omfattningen av användning av AI-verktyg i skolor och vilken funktion de har för eleverna.

 – Mer studier behövs men vi hoppas att vårt arbete lägger grunden för att informera utbildare, beslutsfattare och teknikutvecklare om rollen för generativ AI i utbildningen och hur man kan använda dess fördelar till att främja lärande för alla elever, säger Daiva Daukantaitė som leder studien. 

Forskarna bakom studien är: Daiva Daukantaité, Eva Hoff, Adam Larsson och Johan Klarin 

Läs artikeln I sin helhet på Lunds universitets webbplats. 

Ta del av studien på Frontiers webbplats: 
“Adolescents’ use and perceived usefulness of generative AI for schoolwork: exploring their relationships with executive functioning and academic achievement”