Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Våra studier riktade mot förskola och skola

Traumamedveten omsorg och barns motståndskraft

I flera kontrollerade studier som löper över ett längre tidsspann följer vi personal inom förskola och skola för att undersöka de kort- och långsiktiga effekterna av psykoedukativ utbildning om Traumamedveten omsorg (TMO), genomförd av Rädda Barnen. Vi utvärderar hur utbildningen påverkar personalens upplevda professionella kompetens, välmående, kunskap om traumamedvetet bemötande samt deras förståelse för barns beteenden.

Studierna undersöker också hur skolpersonalens yrkeserfarenhet och deras olika sociala identiteter avseende kön, etnicitet, social klass, inverkar på förmågan att möta barns behov av traumamedveten interaktion. Vi analyserar hur maktrelationer och hierarkier påverkar personalens benägenhet att anpassa sitt bemötande av barn med potentiellt traumatiska erfarenheter.

För att få en djupare förståelse genomför vi även kvalitativa studier där skol- och förskolepersonalens erfarenheter av utbildningen i traumamedveten omsorg, samt den efterföljande tillämpningen av den i organisationen, utforskas genom fokusgrupper. Dessutom genomför vi samskapande forskning med elever, där vi lyfter fram barnens egna röster och perspektiv. Fokus ligger på deras upplevelser av trygghet och välbefinnande i skolmiljön.