SEPI – Studier i pedagogisk psykologi och intervention
SEPI– Studier i pedagogisk psykologi och intervention är en forskargrupp som brinner för att förnya och fördjupa kunskapen inom pedagogisk psykologi. Vårt mål är att stärka kopplingen mellan psykologisk forskning och pedagogisk praktik.
Med ett tydligt fokus på utveckling och utvärdering av effektiva interventioner arbetar vi för att stärka elevers lärande och skapa positiva resultat.
Genom att omsätta psykologiska principer i praktiken tar vi oss an de utmaningar som elever möter i olika utbildningsmiljöer och utvecklar evidensbaserade interventioner för att hjälpa elever nå sin fulla potential. Vi fokuserar särskilt på att stödja elever med inlärningssvårigheter eller behov av extra hjälp, och arbetar för att skapa ett inkluderande, rättvist och forskningsbaserat utbildningssystem där varje elev får möjlighet att blomstra och lyckas.
Libra-projektet: Lärare och elevers socioemotionella utveckling
Denna studie belyser lärares behov av psykologisk kunskap och hur skolpsykologer kan bidra till skolans arbete med elevers socioemotionella utveckling och välbefinnande. I Libra-projektet arbetar vi även med att ta fram en evidensbaserad handledningsmodell som syftar till att stärka lärares kompetens inom dessa områden och underlätta ett systematiskt samarbete mellan skolpersonal och skolpsykologer. Modellen inkluderar regelbunden handledning, praktiska strategier för klassrummet och fokus på tidig intervention. Detta syftar till att möta elevernas behov, förebygga problem och stärka det emotionella klimatet i skolan.
Period: 2024-2030
Finansiärer: Lunds universitet och Lidköpings kommun
Forskargrupp: Elinor Schad (PI), Jens Knutsson, och Donny Bergsten (doktorand)
Kontakt
För vidare information, vänligen kontakta:
Elinor Schad
Docent och specialistpsykolog i pedagogisk psykologi
+46 70-965 04 00
elinor [dot] schad [at] psy [dot] lu [dot] se (elinor[dot]schad[at]psy[dot]lu[dot]se)
Gruppmedlemmar SEPI
PhD-studenter
Donny Bergsten
Hussein Hamad
Extern samarbetspartner
Gustav Nilsson, Linnéuniversitetet