Pris till yngre forskare i psykologi

Priset till yngre forskare i psykologi har 2017 tilldelats Arvid Erlandsson.

Arvid Erlandsson disputerade 2015 vid Lunds universitet och arbetar idag på Linköpings universitet.

Motiveringen lyder:

”För att han med sina studier inom socialpsykologi kombinerar teoretisk analys med snillrik experimentell design. I studier som präglas av kreativitet och originalitet har han systematiskt undersökt interaktionen mellan altruistiskt beteende och varierande psykologiska mekanismer och ramfaktorer. Studierna representerar god grundforskning men har samtidigt uppenbart samhällsintresse. Publikationerna, som genomgående håller mycket hög kvalitet, imponerar genom sitt sätt att verkligen penetrera den valda vetenskapliga frågeställningen. Erlandssons självständighet, synbara nyfikenhet och konsekventa kunskapssökande gör honom till en mycket värdig mottagare av priset.”

Priset delas ut årligen av Svenska nationalkommittén för psykologi vid Kungl. Vetenskapsakademien. Prisutdelningen kommer att äga rum i oktober. I samband med prisutdelningen kommer det att arrangeras ett symposium om hjälpande, med den preliminära titeln ”Who helps when - and why?: Individual differences, situational factors and psychological mechanisms in prosocial decision making”.

Forskning om altruistiskt beteende belönas 2017 – Nationalkommittén för psykologi (Nytt fönster)