Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Utvecklingspsykologi

Avdelningen bildades år 2000. Utvecklingspsykologi är ett spännande fält som har förändrats och utvidgats de senaste årtiondena.

Utveckling studeras numera under hela livsloppet, från fosterstadiet till ålderdomen. Tidigare fokuserade utvecklingspsykologin på barnets utveckling från födelse till adolecens.
Den traditionella utvecklingspsykologin har också kompletterats med nya forskningsområden. Neuropsykologin har tillfört kunskaper om hjärnans utveckling och funktion. Även nya kunskapsfält som social- och genuspsykologi har bidragit. Möten mellan olika forsknings-paradigmer för utvecklingspsykologin framåt och skapar nya kraftfält.

Centrala begrepp inom utvecklingspsykologin är frågan om arvets och miljöns inflytande på individens utveckling och hur dessa samspelar med sociala faktorer, livserfarenheter och tidsanda.

Guldstreck

Projekt

Evidens kontra övertygelse

Vi studerar vilken specifik påverkan som barnets anknytning till var och en av dennes primära omsorgspersoner har på dess anknytningsutveckling och känslomässiga trygghet, I flera dagsaktuella familjeformer. Genom att följa familjeutveckling över tid studerar vi också betydelsen av karakteristika hos barnets uppväxtmiljö och relevanta egenskaper hos föräldrarna – som de var innan barnet föddes och innan föräldrarnas eventuella separation.

Evidens kontra övertygelse

 

ViS: Välbefinnande i skolan

Forskningsprojektet Välbefinnande i Skolan (ViS) undersöker olika aspekter av psykisk hälsa hos skolelever både i ett tvärsnittsperspektiv och longitudinellt perspektiv för att få mer kunskap om hur psykisk hälsa utvecklas under tonåren. Projektet arbetar också med att implementera och utvärdera positiv psykologi-interventioner för elever och dessutom validerar och utvecklar vi mätinstrument inom området.

ViS: Välbefinnande i skolan


Barns psykiska hälsa

Hur kan det komma sig att människobarn börjar gå först i ettårsåldern, medan ett nyfött föl kommer upp på benen nästan direkt efter födelsen?

Elia Psouni i samarbete med Martin Garvicz och Maria Christensson från Neuronano Research Center bildar forskargruppen. Forskargruppen påvisar att tidpunkten för när vi börjar gå infaller i samma stadium i hjärnans tillväxt hos praktiskt taget alla gående däggdjur.

Barns psykiska hälsa

Foto av liten flicka som blåser såpbubblor.