Utvecklingspsykologi
Utvecklingspsykologi är ett spännande fält som har förändrats och utvidgats de senaste årtiondena. Tidigare fokuserade utvecklingspsykologin på barnets utveckling från födelse till adolecens, men numera studeras utveckling genom hela livet, från fosterstadiet till ålderdomen. Den traditionella utvecklingspsykologin har även kompletterats med nya forskningsområden, och neuropsykologin har tillfört kunskaper om hjärnans utveckling och funktion. Även nya kunskapsfält som social- och genuspsykologi har bidragit. Dessa mellan olika forskningsparadigmer för utvecklingspsykologin framåt och skapar nya kraftfält.
Centrala begrepp inom utvecklingspsykologin är frågan om arvets och miljöns inflytande på individens utveckling och hur dessa samspelar med sociala faktorer, livserfarenheter och tidsanda.
Projekt
Evidens kontra övertygelse
– utveckling i dagsaktuella familjeformer
Vi studerar vilken specifik påverkan som barnets anknytning till var och en av dennes primära omsorgspersoner har på dess anknytningsutveckling och känslomässiga trygghet, I flera dagsaktuella familjeformer. Genom att följa familjeutveckling över tid studerar vi också betydelsen av karakteristika hos barnets uppväxtmiljö och relevanta egenskaper hos föräldrarna – som de var innan barnet föddes och innan föräldrarnas eventuella separation.
Evidens kontra övertygelse – traumamedveten omsorg och barns motståndskraft
Forskningsprojektet studerar effekter av trauma-informerade utbildningar riktade mot omsorgspersoner till barn och unga som är placerade i familjehem eller på institution - dels effekterna trauma-informerade utbildningar på omsorgspersonens självupplevda kompetens och bemötandet av barnet, dels på barnets välbefinnande, anpassning och anknytningstrygghet. Socialsekreterare, förskole- och skolpersonal, familjehemsföräldrar och placerade barn och unga deltar i studierna.
Traumamedveten omsorg och barns motståndskraft
ViS: Välbefinnande i skolan
Forskningsprojektet Välbefinnande i Skolan (ViS) undersöker olika aspekter av psykisk hälsa hos skolelever både i ett tvärsnittsperspektiv och longitudinellt perspektiv för att få mer kunskap om hur psykisk hälsa utvecklas under tonåren. Projektet arbetar också med att implementera och utvärdera positiv psykologi-interventioner för elever och dessutom validerar och utvecklar vi mätinstrument inom området.
Barns psykiska hälsa
Hur kan det komma sig att människobarn börjar gå först i ettårsåldern, medan ett nyfött föl kommer upp på benen nästan direkt efter födelsen?
Elia Psouni i samarbete med Martin Garvicz och Maria Christensson från Neuronano Research Center bildar forskargruppen. Forskargruppen påvisar att tidpunkten för när vi börjar gå infaller i samma stadium i hjärnans tillväxt hos praktiskt taget alla gående däggdjur.
Avdelnings-föreståndare
Elia Psouni
Docent
046-222 85 03
Elia [dot] Psouni [at] psy [dot] lu [dot] se (Elia[dot]Psouni[at]psy[dot]lu[dot]se)
Lunds universitets forskningsportal
- Martina Andersson Søe
- Åsa Arvidsson
- Jonas Bjärehed
- Kristina Borgström
- Laura Cox
- Rachel Elsinga
- Andreas Falck
- Gizem Han
- Eva Hoff
- Nathaniel Iotti
- Tomas Jungert
- YunHwan Kim
- Katarina Kjell (f. Lundberg)
- Gisela Priebe
- Elia Psouni
- Elinor Schad
- Ingela Steij Stålbrand
- Emilia Thorup
- Hussein Hamad
- Amanda Angelöw