Vad är beteendegenetik?

Två flickor som springer. Foto: Pixabay.

Diskussioner kring arv och miljö förekommer både inom akademin och i samhället i stort. I den här artikeln ger Bertil Persson, universitetslektor vid Institutionen för psykologi, en inblick i konceptet.

Diskussioner kring arv och miljö förekommer både inom akademin och i samhället i stort. Frågan har fascinerat människan sedan Galton och Darwin introducerade beteendegenetiken och evolutionspsykologin på 1800-talet. Diskussionerna har tyvärr inte alltid varit sunda vilket nästan alltid beror på att man inte är tillräckligt insatt i ämnet. Därför är det viktigt veta vad beteendegenetik är och hur man vetenskapligt kommer fram till resultaten (kunskapsteori). Denna skrift ger en inblick.

Vad är beteendegenetik? (PDF)

Bertil Persson - Lund University