- Min avhandling handlar om varför unga kvinnor är mindre intresserade än män av karriärer inom det man kallar för STEM (vetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik) och om åtgärder kan öka kvinnors intresse för dessa yrkesområden. För detta undersökte jag tre psykologiska faktorer som kan förklara denna könsskillnad i intresse för STEM, nämligen tilltro till den egna förmågan, tillhörighet och karriärmål. Jag utvärderade en branschåtgärd och utformade och testade två nya åtgärder som syftade till att öka kvinnors intresse för ingenjörsvetenskap i gymnasiet genom att påverka dessa faktorer.
Hur kom du fram till just denna inriktningen i din forskning?
- Jag började arbeta med ämnet när jag genomförde ett projekt för en socialpsykologi-kurs och som ämne för min masteruppsats. Jag gillar att denna typ av forskning syftar till att förbättra jämställdheten på arbetsplatsen och undanröja hinder för kvinnor. Jämställdhetsfrågor ligger mig varmt om hjärtat.
Har något varit särskilt utmanande under processen?
– Den största utmaningen för mig var att samla in en del av mina data under pandemin. Jag tvingades skjuta upp datainsamlingen flera gånger när skolorna plötsligt stängdes.
Har du fått fram några intressanta resultat?
– Alla mina tre studier har gett intressanta resultat. Den branschdrivna intervention jag utvärderade ökade unga kvinnors tilltro till den egna förmågan och känsla av tillhörighet inom teknik, och viktigast av allt var att effekten på självförmågan fortfarande var kvar tre månader senare. Den intervention med ett ”ingenjörsförmåga-quiz” som jag utformade lyckades öka unga kvinnors till tro till sig själv och intresse för ingenjörsvetenskap, vilket kan göra quizet till ett användbart verktyg för t.ex. studievägledare. Och i min senaste studie fann jag att de kvinnor som har siktet inställt på att arbeta med klimatfrågor spelar intresset för STEM en roll och att personer som värdesätter dessa mål kan vara en lämplig målgrupp för rekryteringsinsatser.
Laura Giese försvarade framgångsrikt sin avhandling i psykologi

Laura, din avhandling har titeln Interventions for Young Women’s STEM Interest: Targeting the Predictors Self-efficacy, Belongingness, and Career Goals. Vad handlar den om?