Psykologiforskare medverkar i prisad antologi om transfrågor.

bokomslaget till boken trans

Forskaren Tove Lundberg från Institutionen för psykologi har varit med och skrivit flera kapitel i boken ”Trans - Fakta, forskning och erfarenheter” som nyligen vunnit Prismas litteraturpris i kategorin Årets facklitterära verk.

Boken är en antologi som förmedlar forskning och kunskap på ett tillgängligt sätt, där ämnet också tillåts vara komplext. Korta intervjuer ger ytterligare inblick i olika erfarenheter.

Jurygruppens motivering till utmärkelsen löd:
” Edward Summanen och Matilda Wurm har sammanställt en välskriven antologi som tar ett helhetsgrepp om transfrågor. Hantverksmässigt är den imponerande i såväl text som layout, och dess samtidiga bredd och fördjupning gör den unik i sitt slag. Kombinationen av forskarperspektiv och levda erfarenheter ger en nyanserad och mångsidig bild, som vågar vara komplex utan att någonsin vika från lojaliteten med transpersoner som grupp.”

Vad är Prisma?
Prisma är ett nyinstiftat litteraturpris som vill uppmärksamma nyutgiven hbtqi+litteratur.
Boken är utgiven av bokförlaget Natur & Kultur.

Här kan du läsa mer om boken Trans

Ta del av Tove Lundbergs forskning i Lunds universitets forskningsportal