Psykologiforskare aktuell med bok – djupdyker i ny forskning om psykedelikans möjligheter

omslag för boken Hög på livet. illustration

Petri J. Kajonius är docent och forskare vid Institutionen för psykologi. Han och David Sjöström, läkare, psykiatiker och forskare vid Medicinska fakulteten, är aktuella med boken "Hög på livet – den moderna forskningen om psykedelika".

Författarna vill med boken lyfta samtalet kring användningen av psykedeliska ämnena psilocybin och DMT, som förekommer naturligt i vissa svampar, och menar att dessa substanser visat sig ha positiva effekter på vårt mående och kan vara effektiva vid behandling för att lindra t.ex. depression, och trauman. Forskarna tar i boken upp vad den moderna forskningen säger om psykedelikans möjligheter och farhågor, både för individ och samhälle.

Boken är utgiven på förlaget Fri tanke.