Ella, 19 år: ”De sa att såna som jag inte borde finnas”

Foto av två kvinnor bakifrån.

Majoriteten av alla ungdomar som behandlas mot allvarlig fetma lider också av mental ohälsa, skriver Expressen. Det visar en ny studie från bland annat Lunds universitet. Ella Lundqvist, 19 år, blev mobbad under hela sin skolgång, vilket bara fick henne att äta ännu mer.
– På stan och i skolan kallade folk mig ”jävla fetto” och skrattade när jag åt. Först när jag opererades och gick ner i vikt kände jag att andra såg mig som en människa, säger Ella.

En ny svensk studie visar att hälften av alla tonåringar som behandlas mot allvarlig fetma uppvisar neuropsykiatriska problem, som vid adhd eller autism. En femtedel uppger att de har depressiva symtom.

– Vi kan se är att de här problemen är mycket vanligare hos ungdomar med fetma än vad de är hos ungdomar i största allmänhet. I dag bygger fetmabehandlingar ofta på att du får information om vad du själv behöver gå hem och göra. Har man då koncentrationssvårigheter, uthållighetsproblem eller en depression så gör det uppgiften mycket svårare, säger Kajsa Järvholm, psykolog på barnöverviktsenheten i Malmö.

Ella, 19 år: ”De sa att såna som jag inte borde finnas” – Expressen (Nytt fönster)

Kajsa Järvholm – Lunds universitets forskningsportal