33 miljoner till fem forskare från Wallenberg-stiftelser

Högst upp till vänster: Xavier Groussot, Längst ner t v: Sverker Sikström, i mitten: Britta Sjöstedt, högst upp t h: Agneta Gulz, längst ner t h: Sylvia Schwaag Serger. Foto: Lunds universitet.

Fyra forskare har beviljats medel från Marianne och Marcus Wallenbergs stiftelse till ett sammanlagt belopp på ca 28 miljoner kronor. Projekten handlar om att komma fram till lämpliga nödåtgärder för att hantera klimatkrisen, hur AI kan spåra psykisk ohälsa utifrån text, om förändrat internationellt akademiskt utbyte samt vilka aktiviteter som ska definieras som hållbara för att kvalas in i EU:s gröna giv. Dessutom får en forskare fem miljoner kronor från Marcus och Amelia Wallenbergs minnesfond till ett projekt om källkritik.

En av de utvalda är Sverker Sikström, professor i psykologi, “AI-based language models for improving diagnostics, monitoring, and outcome of depression and anxiety”, 8,019 msek.

33 miljoner till fem forskare från Wallenberg-stiftelser | Lunds universitet

Sverker Sikström — Lund University