30 miljoner till forskning om arbetsmiljö och hälsa

Kvinna vid dator. Foto: Pexels.

Arbete vid större eller flera datorskärmar, arbetsresor i yrken som inte räknas som yrkesförare och arbetsmiljörisker vid produktion av insektsbaserat livsmedel och djurfoder. Det är ämnena för tre av de tio forskningsprojekt som beviljats sammanlagt 29 770 000 kronor av Afa Försäkring.

Tove Lundberg, doktor i psykologi vid Institutionen för psykologi är en av dem som fått anslag.

Minoritetsstress på jobbet: Arbetsplatsen som lindrande eller hindrande för hbtqi-personers psykiska hälsa och välmående
Homosexuella, bisexuella, transpersoner, queera och personer med intersexvariationer har sämre fysisk och psykisk hälsa än övriga befolkningen. Studier visar att ohälsan orsakas av marginalisering och diskriminering, så kallad minoritetsstress. Diskriminering i vardagen kan vara subtil, och kallas då mikroaggressioner. Forskning saknas om hbtqi-relaterad minoritetsstress på arbetet. En studie av detta kan ge ökad kunskap om hbtqi-personers psykosociala arbetsmiljö och bidra till att förbättra deras hälsa.

Tove Lundberg, vid Lunds universitet, tilldelas 4 377 000 kronor för att undersöka hbtqi-personers utsatthet för minoritetsstress på jobbet och hur de hanterar den. Genom intervjuer och enkäter undersöks samband mellan personernas upplevelse av stressen, stöd från arbetsgivaren och hälsa över tid.

Projektet pågår till och med december 2024 och förväntas ge en god bild av hbtqi-personers upplevelser av minoritetsstress och mikroaggressioner i arbetslivet. Resultaten väntas visa hur minoritetsstress och arbetsgivarens stöd för att hantera denna påverkar hbtqi-personers hälsa och kan vara vägledande i arbetet med att främja deras arbetsmiljö.

30 miljoner till forskning om arbetsmiljö och hälsa - Afa Försäkring (afaforsakring.se)

Tove Lundberg — Lund University