2016 PA Book Award till institutionen för psykologi

Professor Etzel Cardeña har tillsammans med Steven Jay Lynn och Stanley Krippner blivit belönad med 2016 års PA Book Award för den uppdaterade utgåvan av The Varieties of Anomalous Experience.

Boken utforskar så skilda ämnen som utomkroppsliga upplevelser, auditiva och visuella hallucinationer, lucid dreaming och nära döden-upplevelser.

- Den nya utgåvan innehåller ny forskning om bland annat psi-relaterade upplevelser, sinestesi osv, ett helt ny kapitel om identitetsförändringar och ett integrativt sammanfattande kapitel.

Boken riktar sig till akademiker och icke-akademiker med ett intresse för sinnet i allmänhet och ovanliga upplevelser i synnerhet, berättar professor Etzel Cardeña.

- Speciellt professionella och studenter inom klinisk psykologi skulle ha nytta av att kunna göra en distinktion mellan det som är patologiskt och det som bara är ovanligt. Även experimentella psykologer kan ha intresse av variationer i  hur olika perspektiv om jaget, om verkligenhet o.s.v skapas, säger Etzel Cardeña.

Motivationen lyder bland annat: “The book makes a compelling case for the inclusion of these marginalized and under-recognized experiences as not merely incidental, but essential to our understanding of human psychology.”

- Den första upplagan fick fantastiska recensioner i många olika tidningar och var i huvud artiklar i Science News och Newsweek. Den såldes och citerades väldigt mycket i akademiska artiklar. Den andra upplagan fick priset och har också fått redan jättebra recensioner. Båda är använts som kurs textböcker i olika länder och den första upplagan var översätts till portugisiska, säger professor Cardeña.