Möt en alumn från Kompletterande utbildningen: Natalia Lech

Natalia blev klar med Kompletterande utbildningen i januari 2023

Vad är din utbildnings- och yrkeslivsbakgrund?
- Jag tog examen i psykologi i Polen och kompletterade mina studier på Lund Universitet. I Polen arbetade jag först på ett psykiatriskt sjukhus och sedan på internationella företag där jag inriktade mig på rekryteringsfrågor.

Vad hade du för förväntningar på utbildningen, och levde utbildningen upp till dessa förväntningar?
- Jag ville mest ta reda på hur det är att arbeta som psykolog i Sverige och få lite praktiskt erfarenhet. Jag ville också fräscha upp mina kunskaper, särskilt relaterade till de kliniska aspekterna av psykologi. Denna utbildning garanterade mig en mjukstart i arbetet med patienter i det svenska hälsosystemet och möjligheten att öva på olika diagnostiska och terapeutiska verktyg. Jag kunde alltid räkna med stöd och vägledning från mina handledare.

Vad har varit roligast/det bästa med utbildningen?
- Alla inspirerande människor som jag träffat! Jag uppskattade även alla praktiska moment, speciellt inom psykoterapi och verksamhetsförlagd utbildning. Jag tyckte om skriftliga uppgifter då jag fick arbeta självständigt, använda mig av tankeväckande källor och vara lite kreativ.

Vad har varit mindre bra/utmanande/svårt med utbildningen?
- Tempot var väldigt krävande och ibland kunde man känna sig lite överbelastad. I början tyckte jag att det var för mycket grupparbete men med tiden har jag lärt mig att värdesätta det. Tack vare det fick jag även öva på att prata svenska och använda mig av psykologiska termer.

Utbildningen bedrivs på helfart och på plats på campus i Lund. Vad är din upplevelse av upplägget och arbetsbelastningen?
- Utbildningen var ganska intensiv och krävde noggrann planering. Samtidigt hade man tillgång till all information och man kunde vända sig till programansvarig för stöd. Schemat skräddarsys individuellt och man kan alltid diskutera eventuella ändringar. Det var viktigt för mig att ha mina kurskamrater då vi kunde stödja och tipsa varandra om olika idéer.

Under utbildningen läser man en stor del av kurserna gemensamt med studenterna på psykologprogrammet. Hur var det att läsa kurser på detta sätt?
- Väldigt givande, speciellt när isen är bruten! Det är inte så lätt att vara en ny person i en integrerad grupp men alla var öppna och till och med nyfikna på min bakgrund. Tack vare det fick jag lära mig en hel del om olika populära poddar om psykologi, trendande böcker och användbara informationskällor.

Undervisningsspråket på utbildningen är svenska, men engelska kan också förekomma. Vad är din upplevelse av utbildningens språkkrav?
- Bara positiv. Det är stimulerande att kunna växla mellan två språk.

Hur var det att påbörja akademiska studier i Sverige efter studier utomlands för eventuellt en längre tid sedan? Upplevde du några skillnader eller likheter?
- I Polen lägger man stort fokus på teori och man skriver tentor betydligt oftare. I Sverige finns det däremot mer praktiska moment, vilket är mycket värdefullt. Här jobbar man också mycket mer i grupper, vilket på sätt och vis återspeglar yrkesverkligheten och är en bra träning i samarbete. I Sverige får man också mer hjälp och handledning. I Polen lägger man mer vikt på självständighet, i Sverige, på känslan av trygghet.

Vad gör du nu och hur kom du dit?
- I nuläget håller jag på att avsluta min PTP inom primärvården. I takt med det försöker jag att delta i utbildningar ägnade åt kortare, evidensbaserade behandlingsmetoder. I framtiden skulle jag vilja satsa mer på att utveckla mina kunskaper inom traumainriktade verktyg. Jag studerar också franska då jag är intresserad av den franska psykoanalysskolan. Det är alltid värdefullt att läsa skrifter på originalspråket, vilket studierna på Lund Universitet är ett bra exempel på.

Vad skulle du säga till någon som just nu funderar på att ansöka till Kompletterande utbildningen? Har du några råd eller tips? Vad ska man tänka på?
- Det är en vinn-vinn-situation. Vinsten är inte bara akademisk kunskap och nya praktiska färdigheter utan också en bred personlig utveckling. Jag känner att jag vidgade mina gränser, lärde mig orientering i nya situationer och specificerade mina mål. När jag började min PTP kände jag mig förbered för att börja ett äventyr inom den svenska sjukvården, tack vare mina studier i Lund. Jag är också tacksam för att jag fick träffa så många underbara, intressanta människor som gjorde dessa studier till en vacker upplevelse.

Alumnporträtt av tidigare student på kompletterande utbildningen