Anknytningstrygghet och emotionell anpassning vid introduktion till förskolan
Evidens kontra övertygelse
Kvaliteten på relationen mellan omsorgspersonerna och det lilla barnet har stor betydelse för barnets utveckling. När barnet börjar förskolan knyts familje- och förskole-kontexten ihop för första gången. Eftersom förskolepersonal kan bli en viktig omsorgsperson för barnet är det viktigt att bygga en nära och bra relation till barnet.
Själva introduktionen till förskolan blir en möjlighet för att lägga grunden till denna viktiga relation. Det finns emellertid väldigt lite forskning som kan hjälpa förskolor med kunskap hur de kan organisera introduktionen för att underlätta relationsbygget. Det här projektet bidrar med sådan kunskap, genom att:
- kartlägga introduktionsförfaranden och belysa förskolepersonalens perspektiv
- identifiera faktorer av potentiell betydelse: såväl sådana som är relaterade till barnet och dess föräldrar som sådana som är relaterade till förskolan
- undersöka hur olika egenskaper i introduktionsprocessen kan bidra till relationen mellan barn, förskolepersonal och föräldrar.
Över 700 förskolepersonal har redan deltagit i våra studier! Läs gärna om våra resultat i nedanstående artiklar:
- Hur förskolor i Sverige hanterade och upplevde introduktioner av barn till förskolan under pandemin
- Översikt över olika introduktionsförfaranden på svenska förskolor, med ett särskilt fokus på hur föräldrarna engageras under introduktionen
- Förskolepersonalperspektiv på interaktioner med barn och deras föräldrar under introduktionen till förskolan
En pågående studie undersöker hur olika faktorer och egenskaper av introduktionsprocessen kan stödja utvecklingen av goda relationer mellan familjen och förskolepersonalen. Vi fokuserar på såväl förälderns som förskolepersonalens perspektiv.
Kontakt
Vill du veta mer? Kontakta:
Elia Psouni
Huvudutredare
elia [dot] psouni [at] psy [dot] lu [dot] se (elia[dot]psouni[at]psy[dot]lu[dot]se)
+46 46 222 0503
+46 733 142 876