Att studera Kompletterande utbildning för personer med utländsk psykologexamen

studerande studenter i bibliotek.foto

Har du en komplett psykologexamen från annat land som ger tillträde till psykologyrket i landet och vill kunna arbeta som legitimerad psykolog i Sverige? Då kan du komplettera din utbildning så att du får rätt att söka praktisk tjänstgöring för psykologer (PTP) och därefter ansöka om svensk psykologlegitimation.

Sedan 2018 ges på institutionen för psykologi vid Lunds universitet en kompletterande utbildning för utlandsutbildade psykologer. Utbildningen omfattar 90 högskolepoäng och innehåller teoretiska studier varvat med kliniska inslag. Utbildningen läggs upp på 3-4 terminer beroende på kompletteringsbehov. Tidigare kunskap i psykologi repeteras och integreras med ny kunskap. Den första terminen består av klinisk träning i samtalsmetod och utredningsmetodik. Du lär dig även om psykologprofessionen i Sverige samt går en kurs i professionell svenska. Målet är att du ska visa den kunskap, förmåga och förhållningssätt som krävs för psykologyrket i Sverige.

Intyg efter godkända kurser

Efter fullgjorda studier kommer du att få ett intyg på godkända kurser. Med detta intyg kan du sedan ansöka om PTP-tjänst (praktisk tjänstgöring för psykologer). Utbildningen leder inte till en psykologexamen.

Vanliga frågor och svar

• En utländsk psykologexamen som i utfärdandelandet ger behörighet att utöva arbete som psykolog eller, om yrket i utfärdandelandet inte är reglerat, ska omfatta minst fyra år och ge en examen på avancerad nivå (exempelvis masterexamen i psykologi med klinisk inriktning).

• Examen ska inkludera psykologins kärnområden, exempelvis kognitions-, inlärnings- och utvecklingspsykologi. Den ska innehålla forskningsmetodik och psykiatri/psykopatologi eller motsvarande (till exempel mental hälsa eller psykisk hälsa).

• Examen ska även inkludera praktiska inslag, alternativt att den sökande har dokumenterad relevant yrkeserfarenhet.

• Det krävs också att det bedömda kompletteringsbehovet i omfattning inte överskrider vad som kan tillgodoses under utbildningstiden.

• Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3 respektive Engelska 5.

1. Ansök till utbildningen via antagning.se. Ansökningsperioden är 15 mars till 15 april 2024 inför kursstart höstterminen 2024.
  2. Ladda upp obligatorisk meritförteckning och dokument för behörighet- och meritbedömning (se nedan) på Mina Sidor på antagning.se.

Meritförteckning för sökande till Kompletterande utbildningen för personer med utländsk psykologexamen (PDF, ny flik)

Information om vilka dokument sökande ska ladda upp med ansökan (PDF, ny flik)

Vi gör inga förhandsbedömningar utan bästa sättet att få prövat din behörighet är att söka till utbildningen.

Vi kommer att göra en ny bedömning av dina förkunskaper och tar inte hänsyn till eventuella bedömningar från Socialstyrelsen.

Undervisningsspråket på utbildningen är svenska men en stor del av kurslitteraturen är på engelska. För att klara utbildningen krävs att du behärskar både svenska och engelska på akademisk nivå. Språkkrav för behörighet är Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3 respektive Engelska 5.

Du kan läsa mer om Behörighet i svenska | Antagning.se

Du kan läsa mer om Behörighet i engelska | Antagning.se

Nej. Efter fullföljd och godkänd utbildning får du ett intyg. Med detta intyg kan du sedan ansöka om PTP-tjänst (Praktisk tjänstgöring för psykologer). Först efter godkänd PTP kan du ansöka hos Socialstyrelsen om att bli legitimerad psykolog.

Utbildningen bedrivs på helfart och på campus i Lund. Delar av utbildningen läser du tillsammans med studenter på psykologprogrammet. Du hittar kursplaner för utbildningens kurser här: Kursplaner för kompletterande utbildningen | Institutionen för psykologi

Du kan läsa om vad tidigare studenter säger om utbildningen längre ner på den här sidan.

Vad säger tidigare studenter om utbildningen?

Läs vad tidigare studenter säger om utbildningen i alumnporträtten nedan. Klicka på porträtten för att läsa mer.

Ansökan är öppen 15 mars - 15 april 2024

Du ansöker på antagning.se och laddar upp Meritförteckning (PDF, ny flik) och relevanta dokument (PDF, ny flik)

en röd telefon.foto

Programansvarig