Om oss

Vi som deltar i projektet finns huvudsakligen vid institutionen för psykologi vid Lunds Universitet.

Daiva Daukantaitė, docent
Daiva är nuvarande huvudansvarig för SOL-projektet. Hon skrev sin doktorsavhandling om subjektivt välmående hos kvinnor vid Stockholms Universitet, och arbetar idag som lektor vid Institutionen för psykologi vid Lunds Universitet. Hon bedriver och varit del av flertalet projekt inom klinisk psykologi, utvecklingspsykologi och positiv psykologi.
Daiva Daukantaitė - Lunds universitets forskningsportal

Lars-Gunnar Lundh, professor emeritus
Lars-Gunnar är legitimerad psykolog, psykoterapeut och professor emeritus i klinisk psykologi vid Lunds Universitet, och huvudansvarig för SOL-projektet som pågick mellan 2006 till 2009. Han är en pionjär inom forskning om självskadebeteende i Sverige, och har även forskat om insomnia, ångest, perfektionism och mindfulness bland annat.
Lars-Gunnar Lundh - Lunds universitets forskningsportal

Margit Wångby-Lundh, docent
Margit är docent i psykologi och arbetar som lektor vid Institutionen för psykologi vid Lunds universitet. Hon skrev sin doktorsavhandling om anpassningsproblem hos flickor vid Stockholms Universitet och var ansvarig för SoL-projektet under åren 2006-2009.
Margit Wångby-Lundh – Lunds universitets forskningsportal

Jonas Bjärehed, PhD
Jonas är legitimerad psykolog och skrev sin avhandling om hur självskadebeteende yttrar sig hos tonåringar under SOL-projektet. Han har forskat vidare på självskadebeteende hos ungdomar och skrivit en bok om detta. Idag är Jonas studierektor för psykologprogrammet vid Lunds Universitet.
Jonas Bjärehed- Lunds universitets forskningsportal

Benjamin Claréus, MSc
Efter att ha examinerats från masterprogrammet i psykologi under Lunds Universitet i januari 2017 har Benjamin arbetat som projektassistent för SoL. Under 2018 blev han antagen till forskarutbildningen. Hans avhandling fokuserar på processen att sluta skada sig själv mellan tonåren och ung vuxenålder, och mental hälsa och välmående bland unga vuxna med levd erfarenhet av sjävlskadebeteende.
Benjamin Claréus - Lunds universitets forskningsportal

Lo Foster, MSc
Lo är legitimerad psykolog och antogs som doktorand i mars 2021. Lo arbetar på en avhandling om embodiment i relation till ätstört beteende. Hennes forskningsintressen rör relationen till kroppen, psykosomatik och utvecklingspsykologi.
Lo Foster - Lunds universitets forskningsportal

Moa Nilsson, MSc
I juni 2022 tog Moa examen från Mastersprogrammet i psykologi vid Lunds universitet. Hennes mastersuppsats handlade om ökad användning av sociala medier hos unga vuxna, och dess koppling till självbiografiskt minne. I januari 2024 började Moa arbeta som forskningsassistent för projekt SoL.

Tidigare medarbetare

Ylva Kurtén