Möt en alumn: Jennie Bengtsson

Jennie Bengtsson har läst flera fristående kurser i psykologi för att bygga ihop en egen kandidatexamen.

Jag har läst ett flertal kurser vid Institutionen för psykologi i Lund för att bygga ihop en egen kandidatexamen.

Jag har läst idrottspsykologi, översiktskursen, arbets- och organisationspsykologi och leda och följa i förändring.

Jag märkte av redan på gymnasiet att jag har lätt för att förstå ämnet, var väldigt intresserad av att lära mig mer och insåg då att det var något för mig. Jag har tidigare tävlat i hoppning under många år och förstod snabbt där hur mycket mentalt som spelar in att prestera inom sporten.

Jag tycker att alla kurserna har varit givande på olika sätt. Idrottspsykologin är mest relevant för min sport och intresset av mental träning medans översiktskursen gav breda kunskaper inom området psykologi och hur den biologiska hjärnan fungerar.

Jag tror att all kunskap jag fått är givande i olika situationer i framtiden. Jag har tänk jobba inom myndighet, driva eget företag och/eller jobba med personal och arbetslivsfrågor framöver. Mitt mål är att arbeta som egenföretagare inom idrott och mental träning och där har Lunds Universitet absolut lagt grunden för att jag ska kunna göra det med evidensbaserad kunskap i bagaget!