Möt en alumn: August Nilsson

Vad har du läst för fristående kurs vid Institutionen för psykologi?
Personlighets och utvecklings psykologi, socialpsykologi, översiktskursen, kandidatkursen, att prestera under stress.

Varför valde du att läsa de här kurserna?
Jag la tre år efter gymnasiet på att fundera på vad jag verkligen ville göra med livet och fick för mig att livskallet var att djupdyka inom förståelsen av människan för att kunna använda det till att bidra till en värld med välfungerande och harmoniska människor. Då testade jag personlighets och utvecklingspsykologi och sen började jag hitta min väg. Nu har jag snart gjort mastern och har spinnit vidare på det inslagna spåret.

Hur besvarade kurserna dina förväntningar?
Kurserna blir lite vad man gör dem till. Vet du på ett djupare plan vad du vill så är möjligheterna för att djupdyka inom psykologi-områden och nätverka med forskare, som har samma intresse som dig, ganska schysta. Kan säkert vara bra att testa en kurs om man är lite vilse också. Är du ambitiös men vill få serverat framför dig vad du ska göra är det inte något för dig. Så det har levt upp när jag har varit kreativ och pushat saker.

Vilka kunskaper tror du att du kommer ha nytta av i framtiden?
Statistiken och metodologin, som det läggs rätt stor vikt på på alla kurser, genomsyrar mycket. Psykologi är ju ett ämne alla har tankar om och är smarta på på sitt sätt, men med hjälp av statistiken och metoden kan man börja tänka mer metodiskt på hur människor fungerar vilket många inte kan. Och det ger en schyst typ av kunskap.

Vad har du för planer för framtiden?
Jag gör min master nu och kikar lite på PhD och lite på att jobba som dataanlytiker i företag där jag kan bidra med mergen av psykologi-kunskap och statistik/dataanalys-kunskap

Vad vill du arbeta som?
Jag vill skapa saker som ger värde till människor. Just nu är den akademiska forskningen och dataanalys min linje men är väldigt taggad på entrepreniörell forskning som kan bidra till att skapa verktyg som människor kan tillämpa i vardagen för att skapa harmoni.