Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

ViS: Välbefinnande i skolan

Forskningsprojektet Välbefinnande i Skolan (ViS) undersöker olika aspekter av psykisk hälsa hos skolelever både i ett tvärsnittsperspektiv och longitudinellt perspektiv för att få mer kunskap om hur psykisk hälsa utvecklas under tonåren. Projektet arbetar också med att implementera och utvärdera positiv psykologi-interventioner för elever och dessutom validerar och utvecklar vi mätinstrument inom området.

Den nuvarande forskningsgruppen består av docent Daiva Daukantaitė, docent Eva Hoff och två doktorander: Mia Maurer och Frida Rydqvist.

Aktiva delprojekt

1. Personlig utveckling och välbefinnande hos gymnasieelever

Innehåller både datainsamling i interventionsgrupper och kontrollgrupper under tre år.

2. Exekutiva funktioner och välbefinnande hos barn och ungdomar

Fokuserar på utvecklingen av olika exekutiva funktioner från 6-19 år och hur dessa kan kopplas till psykisk hälsa. Forskargruppens vision är att fortsätta utveckla samarbeten för att också kunna undersöka lärarnas perspektiv på att arbeta med elevers psykiska hälsa och att forska kring hur skolor själva kan implementera hälsointerventioner.

Om ViS