Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Evidens kontra Övertygelse: Anknytningstrygghet och emotionell anpassning vid introduktion till förskolan!

Att omsorgsmiljön i barnets inledande levnadsår är essentiell för barnets vidare socioemotionella utvecklingsmöjligheter väletablerad kunskap inom utvecklingspsykologin.

Nyare forskning pekar mot en utvidgad omsorgsmiljö där hela barnets relationella nätverk betraktas som viktig för dess utveckling av anknytningstrygghet. Inom Evidens kontra Övertygelse fokuserar vi även på hur barnets relationer på förskolan, i interaktion med andra egenskaper av förskolemiljön och barnets familj, tillsammans bygger barnets tidiga omsorgsmiljö. Vi studerar vilken betydelse dessa har för barnets utveckling av anknytningstrygghet och vidare socioemotionella anpassning. Fokus är på hur introduktionen till förskolan, "inskolningen", bidrar till barnens utvecklingsmöjligheter, eftersom det är i inskolningsprocessen som grunden för relationerna mellan förskolepersonalen och förskolebarnen byggs. Delprojektet:

  • Kartlägger introduktionsförfaranden och belyser förskolepersonalens perspektiv
  • Identifierar faktorer av betydelse: såväl sådana som är relaterade till barnet och dess familj som sådana som r relaterade till förskolan 
  • Identifierar egenskaper i inskolningsprocessen av betydelse för barnets upplevda trygghet på förskolan

Vill du veta mer? Hör gärna av dig till:
evidenceoverconviction [at] psy [dot] lu [dot] se

Tecknade barn på förskola

Sidansvarig:

Institutionen för psykologi
Box 213, 221 00  LUND
Telefon: 046-222 00 00
webb [at] psy [dot] lu [dot] se


Om webbplatsen