Det drabbade barnet och dess familj i sjukvården

Projektledare/Kontaktperson: Elia Psouni, elia [dot] psouni [at] med [dot] lu [dot] se

Projektet analyserar psykologiska konsekvenser av kronisk sjukdom för drabbade barn, deras syskon och föräldrar. Olyckor, akuta eller kroniska sjukdomar och funktionshinder hos barn är dramatiska händelser som påverkar både barn och deras familjer, med potentiella långsiktiga konsekvenser inte bara för drabbade barns utan även deras syskons och föräldrars psykiska hälsa och utveckling. Därför identifierar vi här egenskaper som främjar god anpassning både för drabbade barn och för deras familjer, och preciserar deras betydelse för familjens anpassning, psykiska hälsa och välbefinnande över tid, så att denna kunskap direkt kan tillämpas i klinisk praxis.

Vi fokuserar på:

(a) föräldraskapets kvalité och hur den påverkas av föräldrarnas upplevelser, tankar och känslor efter deras nyfödda barn blev sjuka;

(b) svårigheter i föräldraskapet relaterade till det drabbade barnets handikapp när barnet är äldre, och faktorer som främjar föräldrarnas anpassning och familjens fungerande och psykosociala hälsa,

(c) syskonens psykiska hälsa i familjer med ett drabbat barn, och hur detta är relaterat till familjens funktion,

(d) barns psykiska hälsa som en funktion av familjeutveckling där barnets sjukdom börjar vid födelsen jämfört med senare i livet.

En kombination av standardiserade, etablerade intervjuer och frågeformulär används. I del 1 inriktar vi oss på föräldrar till nyfödda barn med syrebrist, hjärnblödning eller skada på nervflätan och studerar deras förmåga till återhämtning från krisen och utveckling av balanserat föräldraskap och fungerande familjeliv, med uppföljningar över 2 år. I del 2 identifieras svårigheter föräldrar och syskon upplever i samband med barnets funktionshinder och hur de påverkar syskonets sociala och emotionella utveckling och psykiska hälsa. I del 3, baserat på data från cirka en miljon barn, undersöker vi konsekvenser av kronisk sjukdom på föräldrars, sjuka barns och deras syskons mentala hälsa på socialepidemiologisknivå.