Barns psykiska hälsa: Emotionell utveckling och scriptad kunskap om nära relationer

Projektledare/Kontaktperson: Elia Psouni, elia [dot] psouni [at] med [dot] lu [dot] se

Centralt i anknytningsteori är begreppet ”trygg bas”. Bretherton (1990) föreslog att individens historia om trygg bas lagras i form av mentala representationer, så kallade trygg bas-skripter, secure base scripts (SBS). SBS innefattar således implicita kunskaper om relationer, som påverkar ens förväntningar, minnen, självdefinition, förmåga att förverkliga sina mål. Vi har under de senaste åren utvecklat Secure Base Script Test (SBST), som fångar tidig kunskap om vad som händer i anknytningsrelaterade situationer.

Testet har visat sig vara en pålitlig och giltig metod för att bedöma barns kunskap om relationer och vad som händer då de behöver hjälp. SBST finns för närvarande på engelska, svenska, italienska och arabiska. Vi tillämpar testet för att studera sätt att tänka, coping och välbefinnande i olika fokusgrupper, t.ex. invandrarbarn i Sverige, flyktingbarn, barn med svårigheter i skolan, högpresterande idrottare (i samarbete med Sofia Bunke). I samarbete med Mikael Johansson utforskar vi, med hjälp av state-of-the-art kognitiva och neuropsykologiska metoder, de sätt på vilka trygg bas skripter återspeglas i vuxna kognitiva strukturer.