Julens nostalgi kan hjälpa i orostider

Photo av leende kvinna på en julpyntad gata.

Pepparkaksbak, julkalender och doften av glögg – i tider av oro och ovisshet kan nostalgi och traditioner bli en viktig stöttepelare. I veckans nummer av lokaltidningen Svalöv intervjuas lektor Per Johnsson vid institutionen för psykologi.

– Nostalgi ger en känsla av kontinuitet. Det har vi ett starkt behov av. Att bläddra och ordna i gamla album kan vara ett sätt att skapa en sådan ordning. Liksom att hålla fast vid sina traditioner. Jag tycker mig se att människor julpyntat tidigare i år. Det är inte osannolikt att det är ett uttryck för att vi befinner oss i en tid då inget är som vanligt, säger Per Johnsson.

Julens nostalgi kan hjälpa i orostider - Lokaltidningen Svalöv (Nytt fönster) Sidan 6-7.

Per Johnsson - Lunds universitets forskningsportal