Internationella föreläsare på anknytningskonferens i september

Mellan den 22 och 23 september anordnas konferensen ”Attachment at the interface of research and practice – Looking ahead” av Nordiska Anknytningsnätverket (NAN) i Stockholm. Evenemanget arrangeras av Pehr Granqvist vid Stockholms universitet, Elia Psouni vid Lunds universitet och Elin Alfredsson vid Göteborgs universitet.

- Årets konferens är den första där vi har bjudit in två internationella föreläsare, dessutom är det många från Norden som kommer att presentera resultat från egen forskning. Upplägget för mötet, med gemensamma lunchar, middag, drinks och mingel bland postrar gör att mötet till inte bara är givande men även en behaglig social upplevelse, berättar Elia Psouni.

NAN 2015

Deltagare på nätverkets konferens 2014

Föreläsningar blandas med diskussioner och där finns också möjligheter för att mingla och knyta nya kontakter.
- Mötena har varit mycket uppskattade eftersom de ger forskare och kliniker en chans att träffas, umgås och bli uppdaterade om pågående aktivitet i Norden.

Projektet NAN inleddes 2014 av Elia Psouni och Anders Broberg.
- Vi organiserade ett första möte här i Lund för forskare och kliniker vars arbete har en tydlig grund i anknytningsteori, med förhoppning att kunna dra igång ett Nordiskt Anknytningspsykologiskt Nätverk (NAN). Många anslöt sig och nätverket har nu funnits i ca 2.5 år formellt - med såväl stadgar som websida http://nordicattachmentnetwork.nu/, berättar Psouni.

Föreläser under konferensen gör Carlo Schuengel och hans forskningsgrupp  ”Clincail child and family studies at the Vrije universiteit Amsterdam” forskar på kopplingen mellan förälder-barnrelationer och utvecklingen av mental hälsa och Robbie Duschinsky är föreläsare i samhällsvetenskap på ”School of clinical medicine” på University of Cambridge. Hans forskning fokuserar främst på barn, familjer och teorier om människans beteende.
Forskare som aktivt driver forskning om anknytningsrelaterade ämnen eller klinisk forskning är välkomna att presentera sina posters under konferensen.