"I feel like I do not exist” är årets avhandling

Sabina Gušićs avhandling har utsetts till Årets avhandling av Barnfrid.

Sabina Gušić har fått pris för årets avhandling från Barnafrid - Nationellt kunskapscentrum för våld och och andra övergrepp mot barn, för sin avhandling “I feel like I do not exist” - Adolescent Dissociative Experiences and the Importance of Trauma Type, Attachment, and Migration Background".

Motiveringen lyder:
"Sabina Gusic har med sin avhandling bidragit till, och på ett förtjänstfullt sätt utvecklat, kunskapen om dissociation hos ungdomar - inte minst bland ungdomar med immigrationsbakgrund. Avhandlingen öker vår förståelse för de komplexa samband som finns mellan dissociation och faktorer såsom ekonomisk sårbarhet, migrationsbakgrund och anknytningsstil. En viktig kunskap inte minst för kliniker som möter dessa ungdomar."

Hon disputerade med avhandlingen vid Institutionen för psykologi 2017.

Barnafrid har regeringsuppdrag att samla och sprida kunskap om våld och andra övergrepp mot barn.

"I feel like I do not exist” - Adolescent Dissociative Experiences and the Importance of Trauma Type, Attachment, and Migration Background – Lund University Publications

Barnafrid (Nytt fönster)

Sabina Gusic har skrivit årets avhandling 2018