Det här är ditt tonårsbarn och så kan du bemöta det

Foto av mamma och dotter som tar en selfie.

Ingen tonåring är den andra lik, men det finns några gemensamma nämnare. DN har talat med utvecklingspsykologen Elia Psouni vid institutionen för psykologi om vad som kännetecknar en omvälvande tid i livet - tonåren.

Det finns en enorm variation tonåringar emellan. Men en sak är säker i tonåren: hjärnan är inte fullt utvecklad. Det förklarar Elia Psouni, utvecklingspsykolog och docent vid Institutionen för psykologi vid Lunds universitet.

- Det finns stora obalanser där vissa delar av hjärnan är jätteutvecklade, medan andra delar inte hunnit komma i kapp än, säger hon och exemplifierar:

- Man är väldigt analytisk, kan tänka hypotetiskt vilket gör att man kan vara kritisk, och planerar framåt i tonåren. Men man är inte redo att hantera eventuell ångest och andra starka känslor som kommer av de förmågorna.

Det här är ditt tonårsbarn och så kan du bemöta det – DN (Nytt fönster)
OBS! Prenumerantlåst artikel

Elia Psouni – Lunds universitets forskningsportal