Tre av tio psykologer upplever försämrat närminne och förvirring

Drygt tre av tio psykologer som svarat på Psykologförbundets arbetsmiljöenkät upplever uppenbara stressrelaterade hälsoproblem så som försämrat närminne eller förvirring.

Två av tio känner yrsel, ångest eller oro. Det visar en arbetsmiljökartläggning som har genomförts av personalvetarstuderande Erik Nipe, psykolog Elinor Schad och docent Roger Persson, samtliga vid Institutionen för psykologi på Lunds universitet.
– Det här är siffror som skriker rött, säger Psykologförbundets ordförande Anders Wahlberg.

"Tre av tio psykologer upplever försämrat närminne och förvirring" - Psykologtidningen

Elinor Schads forskning

Roger Perssons forskning