"Samverkan med organisationer av stor vikt för att bidra till kvalitet i den arbets- och organisationspsykologiska forskningen"

Kristoffer Holm, doktorand vid Institutionen för psykologi har fått årets HR-forskningspris 2019. Han planerar att fortsätta samverka med organisationer i sin forskning.

Grattis Kristoffer till HR-priset 2019!

På vilket sätt har din forskning ”stärkt utvecklingen av HR-professionen” som det står i motiveringen?
"Enligt juryns utlåtande har forskningen stärkt utvecklingen av HR-professionen genom att bidra med vetenskapligt underlag till en i övrigt ung profession, som i högre grad bidrar till att arbetet blir mer evidensbaserat. Forskningen har även bidragit till att skapa insikter som ger betydande möjligheter för yrkesverksamma inom HR att förstå, förebygga och motverka destruktiva kulturer på sina respektive arbetsplatser."

Vad ska du använda prispengarna till?
"Om allt vill sig väl kommer prispengarna att bidra till en ordentlig disputationsfest, när det väl beger sig!"

Vad har du för planer i framtiden?
"Planen framöver är att fortsatt arbeta för att stärka samverkan mellan forskning och praktik, inte minst genom att delta i HR-föreningens forskardag i november, och där presentera vår forskning för representanter för HR-professionen. Förhoppningen är att genom samarbete nå ut med kunskaper kring beteende och psykosocial arbetsmiljö, och därigenom skapa förutsättningar för mer evidensbaserat arbete ute i organisationer. Utöver detta är samverkan med organisationer av stor vikt för att bidra till kvalitet i den arbets- och organisationspsykologiska forskningen, för att i fortsättningen kunna besvara vetenskapligt relevanta frågeställningar."

Kristoffer Holm – Lunds universitets forskningsportal