Resultat från världsomspännande studie offentliggjort

I veckan offentliggjordes resultaten av en enorm replikationsstudie i psykologi, som spänner över hela världen.

Åse H. Innes-Ker, Anna Cabak Rédei och Oskar K. Sundfelt från Institutionen för psykologi har varit delaktiga i projektet. Sammanlagt har 126 forskare över hela världen och 28 experiment bidragit.

Vad kom de fram till? Jo, att hälften av experimenten inte längre fick samma signifikanta resultat när de gjordes igen, vilket var ett resultat som forskarna förutspått.

Psykologiska experiment har testats igen – Lunds universitets nyheter

Many Labs 2: Investigating Variation in Replicability Across Sample and Setting - Psyarxiv (Nytt fönster)

Åse Innes-Ker – Lunds universitets forskningsportal