Rapportera fel viktigt för att förebygga olyckor

Vad behövs för att förebygga olyckor och ohälsa på arbetsplatsen, och vilka faktorer ligger bakom att individer inte uppfattar eller underskattar risker på jobbet?

I en ny kunskapssammanställning, ”Riskperception och interventionsmetoder” från Institutionen för psykologi vid Lunds universitet, undersöker forskarna svaren på dessa frågor.

– Det behövs mer proaktivt arbete för att företag och organisationer ska kunna garantera säkerheten för sina anställda, säger Ilkka Salo, filosofie doktor vid Lunds universitet och en av författarna till rapporten.

"Rapportera fel viktigt för att förebygga olyckor" - Arbetsmiljöverket

Ilkka Salos forskning