Ny forskning kan förhindra utmattning bland skolledare

Skolledare har en hög arbetsbelastning och riskerar att drabbas av överbelastning, kronisk stress och stressrelaterad psykisk ohälsa. Hur stor andel av skolledarna uppvisar tidiga tecken på att utveckla utmattningssyndrom? Roger Persson, vid Lunds universitet, har tilldelats 3 998 000 kronor av AFA Försäkring för att i samarbete med Umeå universitet kartlägga tidiga utmattningstecken hos rektorer och förskolechefer.

– Tidiga tecken på utmattning kan bero på många olika saker. I vår studie om skolledares arbetsmiljö kommer vi att ringa in en del av dem. Vi kommer bland annat att undersöka om det finns skillnader i förekomst av utmattning beroende på typ av arbetsbefattning, kön, skolstadium och arbetslivserfarenhet inom yrket, säger Roger Persson, docent i psykologi vid Lunds universitet.

Han får nu 3 998 000 kronor från AFA Försäkring för att driva projektet som kommer att pågå till 2020.

Ny forskning kan förhindra utmattning bland skolledare – AFA Försäkring (Nytt fönster)

Roger Persson – Lunds universitets forskningsportal