Deprimerade pappor riskerar att inte få hjälp

Att nyblivna mödrar kan drabbas av depression är allmänt känt. Däremot är det värre med kunskapen om pappadepressioner. En ny studie från Lunds universitet visar att depressioner bland nyblivna fäder kan vara vanligare än man trott. Risken är stor att de aldrig upptäcks med dagens metoder och att fäderna inte får den hjälp de behöver.

– De här beteendena är inte helt ovanliga depressionen innebär inte bara ett stor lidande och slit för föräldern men också en risk för barnet, säger Elia Psouni, docent i utvecklingspsykologi, som tillsammans med psykologerna Johan Agebjörn och Hanne Linder är författare till studien.

Deprimerade pappor riskerar att inte få hjälp – Lunds universitet

Symptoms of depression in Swedish fathers in the postnatal period and development of a screening tool – Wiley Online Library (Nytt fönster)

Elia Psouni – Lunds universitets forskningsportal

Johan Agebjörn, Hanne Linder och Elia Psouni