Bättre flås ska ge ett bättre kom-ihåg

Att motion kan förbättra vårt minne vet forskarna. Men exakt på vilket sätt, och hur man kan skräddarsy de mest effektiva träningsprogrammen, tar man reda på just nu i Lund, skriver Sydsvenskan.

Lennart Rydberg kämpar på till max på testcykeln. Han har en stor blå andningsmask över mun och näsa, en massa sladdar till EKG-mätare på bröstet och en blodtrycksmanschett runt armen.

– Mycket bra jobbat, berömmer fysioterapeut Åsa Tornberg som är ansvarig för Health Sciences Lab på Lunds universitet där testerna i studien görs, när Lennart Rydberg flåsande kliver av cykeln.

Testpersonerna i studien är mellan 60 och 80 år med diagnosen lindrig kognitiv svikt, alltså problem med minnet. Före jul kommer de att lottas in i olika motionsgrupper – en som ska träna två gånger i veckan med låg till måttlig intensitet, en som ska träna lika ofta fast med hög intensitet, och en kontrollgrupp.

Det är fysioterapeuten Anita Wisén, som tillsammans med psykolog Susanna Vestberg vid Institutitionen för psykologi, är ansvarig för forskningsprojektet, som sätter ihop träningsprogrammen.

"Bättre flås ska ge ett bättre kom-ihåg" - Sydsvenskan