Avståndet gör oss hjälplösa - eller initiativrika

Det dolda viruset som kan bäras av vem som helst vänder upp och ner på allt vi tidigare vetat. Det gör oss mycket rädda, förklarar Per Johnsson, psykolog och docent vid Lunds universitet till HD.se.

- Vi har evolutionärt överlevt genom att vara tillsammans. Det är tack vare det vi kunnat bevara elden och hålla de farliga djuren borta. Vi har räddat varandras liv. Punkt. Så plötsligt gäller det inte längre.

Enligt Per Johnsson är det här en kris som på alla sätt är annorlunda än andra vi drabbats av. Orsaken heter "social distansering". Vårt naturliga sätt att hantera kriser genom att sluta oss samman och vara nära varandra är satt i karantän.
Covid-19 skapar egna lagar. Vad händer då med oss människor?

Vid tsunamin, som var en fruktansvärd katastrof, slöt vi oss samman. I krigstider likaså. Den vanligaste krisstrategin är att söka varandras händer.
- Vi människor är konstruerade för att möta varandras blickar, se varandras kroppsspråk. Tona in, som vi säger. Nu är vi totalt utlämnade åt oss själva.

Att vi inte kan vara tillsammans gör oss både misstänksamma och hjälplösa. De som är sjuka känner sig närmast pestsmittade, förklarar han. Den osynliga sjukdomen gör att vi inte vet vem vi ska misstänka.

Du som har premium-abonnemang på HD.se kan läsa hela artikeln här:

Vem blir du under coronahotet – den som bedriver häxjakt eller den som gör gott? – HD.se

Per Johnsson – Lunds Universitets forskningsportal