Arabiska arbetssökande diskrimineras

Diskriminering av arbetssökande med arabisk bakgrund sker i flera led under rekryteringsprocessen, det visar en avhandling från Lunds universitet.

Psykologen Sima Wolgast har velat titta bortom den första gallringen av ansökningar och kunnat visa på att arbetssökande med arabiska namn behandlas annorlunda till exempel vid en anställningsintervju.

– När det är personer med arabiskt klingande namn så tenderar man att föredra intervjufrågor som har med social kompetens att göra, värderingar och hur personerna samarbetar. Till exempel vad har du för attityder till våra kulturella värderingar, svenska värderingar, moraliska ställningstaganden. Medan till personer som hade svenska namn ställde man frågor som hur fungerar du under stress, hur löser du konflikter, alltså jobbspecifika frågor.

Arabiska arbetssökande diskrimineras - SR (Nytt fönster)

Arbetssökande med arabiska namn behandlas annorlunda - Radio Sweden på lätt svenska, SR (Nytt fönster)

Sima Wolgast - Lunds universitets forskningsportal