3,3 miljoner till förbättrad diagnostisering av mental hälsa med artificiell intelligens

Ett projekt vid Institutionen för psykologi har fått ett anslag från Vinnova på 3,3 miljoner.

Projektet leds av professor Sverker Sikström och heter Förbättrad diagnostisering av mental hälsa med beskrivande ord och artificiell intelligens.

Det är sju projekt som sammanlagt får finansiering med 20 miljoner kronor. Det handlar om att utveckla lösningar som förebygger ohälsa, skapar tidigare och säkrare diagnostik, bättre behandlingar och en effektivare vård. I projekten samarbetar företag, offentlig verksamhet och universitet i olika konstellationer.

Användning av AI kan minska dödligheten i hudcancer – Vinnova (Nytt fönster)

Sverker Sikström – Lunds universitets forskningsportal