"Viktigt med kreativ och fantasifull lek"

Lekar som stimulerar barns fantasi och kreativitet är jätteviktigt. Det menar Eva Hoff, biträdande lektor i psykologi vid Institutionen för psykologi i en intervju med Nya Wermlandstidningen.

Den finns än så länge ingen forskning kring hur dagens allt mer avancerade och tillgängliga underhållningsteknologi påverkar barns kreativitet och fantasi.
– Min inställning är att barn måste träna sin fantasi. De har olika förutsättningar för fantasilekar. Fantasin är en viktig resurs som vi behöver även som vuxna. Genom fantasin prövar vi olika hypoteser och ser möjliga utfall av eventuella handlingar, säger hon.

"Viktigt med kreativ och fantasifull lek" - nwt.se (Kräver inloggning)

Eva Hoffs forskning