Växer hjärnan under intensiv inlärning?

Ja, är svaret enligt en studie av Johan Mårtensson vid institutionen för psykologi. För några veckor sedan berättade han om sina resultat i P1s Kropp och Själ.

Johan Mårtensson vände sig till försvarets tolkskola i Uppsala, där språkinlärningen är väldigt intensiv. Genom att göra magnetröntgen innan de blivande tolkarna påbörjat undervisning i ett språk och sedan igen efter en termin kunde forskarna konstatera att hjärnan faktiskt hade blivit större lokalt.

- Hippocampus, det område vi bland annat använder när vi lär oss nya ord, hade som väntat växt. Men även hjärnbarken hade ökat i tjocklek, berättar Johan Mårtensson.

De fann dessutom skillnader mellan studenter som hade lätt för att lära och de som fick kämpa hårdare. Den senare gruppen ökade inte mest i hippocampus, utan i Brocas område, som används vid bland annat förståelse av svårt tal.

Det har redan gjorts en uppföljningsstudie på människor som lärde sig italienska på Medborgarskolan, och nästa projekt är en spelbaserad intervention som hjärnträning för språksvaga barn.

- Uppskattningsvis en femtedel av alla barn har svårt med läsförståelse. Vi vill identifiera vilka skillnader som finns mellan dessa barn och deras klasskamrater. Interventionen syftar till att stärka såväl hjärnstrukturen som språkförmågan hos de barn som behöver det mest.

- Interventionen kommer att bestå av träning med appen Graphogame, som har visat sig ha mycket goda resultat i vårt grannland Finland och andra länder. Genom att kombinera högupplöst magnetresonanstomografi vid Lund University Bioimaging Center med mått på läsförmåga och kognition, före och efter träning, vill vi identifiera och stärka lokal hjärnstruktur och läsförmåga. Målet är att minska skillnaden mellan barn som har svårt för läsförståelse och deras klasskamrater och ge dem en god grund för vidare skolgång.

Lyssna på programmet på Sveriges radios hemsida, http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/765528?programid=1272