Tio miljoner kronor till psykologiforskningen

Flera projekt vid Institutionen för psykologi har fått projektbidrag från Vetenskapsrådet.

Den femte november tillkännagav Vetenskapsrådet vilka projekt som får projektbidrag i den Stora utlysningen inom humaniora och samhällsvetenskap. Vid Institutionen för psykologi har följande projekt fått bidrag:

• Mikael Johansson med Ines Bramao: ”Minnesreaktivering avslöjar den temporala dynamiken i minnesframplockning”
  • Martin Bäckström: ”Har den generella faktorn i personlighetsskattningar någon motsvarighet i verkligt beteende?”
  • Roger Johansson: ”Minnesbilder sedda ifrån olika tankevärldar”
  • Danilo Garcia med Sverker Sikström: ”Fördelarna att analysera språk - Utveckling av språk-baserade metoder för mätning och beskrivande av psykologiska konstrukt”

Sammanlagt rör det sig om över tio miljoner kronor som Vetenskapsrådet bidrar med till projekten.

Bidragsbeslut humaniora och samhällsvetenskap 2015 - Vetenskapsrådet

Mikael Johanssons forskning